KLASY 1-3
KLASY 4-8
HISTORIA
Innowacja historyczna „Historia muzyka pisana”
Innowacja historyczna „Historia muzyka pisana” ma na celu zainteresowanie uczniów historią ojczystą, poprzez wspólne śpiewanie polskich pieśni i piosenek patriotycznych. Młodzi ludzie będą uczyć się patriotyzmu, utrwalonego w przesłaniu pieśni narodowych. Dowiedzą się czym są pieśni patriotyczne, z jakiego okresu pochodzą, co oznaczają ich słowa oraz jaką naukę ze sobą niosą.
Uczestnicząc w innowacji uczniowie nauczą się słów pieśni patriotycznych oraz wspólnie je zaśpiewają. Będą to najsłynniejsze polskie pieśni narodowe: Bogurodzica, Rota, My, Pierwsza Brygada, Boże, coś Polskę, Czerwone maki na Monte Cassino, Marsz Sybiraków i wiele innych.
Innowacja ma za zadanie poszerzyć wiedzę uczniów na temat własnej Ojczyzny, kształtować w młodym pokoleniu miłość do Ojczyzny oraz budować szacunek wobec poświęcenia przodków. Ważnym jej elementem jest także rozbudzenie zainteresowań i zdolności muzycznych uczniów.
Podczas zajęć uczniowie będą mieli okazję poznać ciekawostki, związane z powstaniem każdej z pieśni, co pozwoli im lepiej zrozumieć kontekst historyczny oraz emocje, jakie towarzyszyły ich tworzeniu. Wspólne śpiewanie stanie się nie tylko lekcją historii, ale również formą integracji i wzmacniania wspólnoty szkolnej.
Dzięki innowacji uczniowie będą mogli dostrzec, jak ważną rolę muzyka odgrywała i nadal odgrywa w budowaniu tożsamości narodowej. Zrozumieją, że pieśni patriotyczne to nie tylko słowa i melodie, ale przede wszystkim nośniki wartości takich jak odwaga, poświęcenie, solidarność i miłość do Ojczyzny.
Innowacja „Historia muzyka pisana” ma na celu nie tylko edukację historyczną, ale także rozwijanie kreatywności, poczucia wspólnoty oraz umiejętności muzycznych, co w efekcie przyczyni się do wszechstronnego rozwoju młodych ludzi.
W innowacji biorą udział klasy 4-8. Innowację realizuje nauczyciel historii: Elżbieta Prejs. Trwa przez cały rok szkolny.
Innowacja historyczna – Podróż przez historię
Innowacja historyczna „Podróż przez historię” polega na poznawaniu przez uczniów polskiej historii i największych skarbów naszego dziedzictwa narodowego w bezpośrednim kontakcie z zabytkami, architekturą, kulturą, czy sztuką. Celem innowacji jest kształtowanie wśród młodzieży postawy miłości i szacunku do Ojczyzny poprzez wzbudzenie w młodych ludziach poczucia dumy z dokonań własnego narodu.
Przez cały rok szkolny uczniowie będą poznawać Polskę i jej regiony historyczne. Przewidziane są wycieczki oraz zajęcia w terenie. Częścią innowacji są także żywe lekcje historii oraz zajęcia prowadzone przez zaproszonych gości. Młodzi ludzie wezmą udział w inscenizacjach historycznych, spektaklach oraz koncertach. Podczas zajęć stacjonarnych w szkole będą pracować w grupach zadaniowych nad projektami, dotyczącymi miejsc, zabytków, czy wybitnych arcydzieł naszej kultury.
W ramach innowacji uczniowie poznają także ważne dla naszej historii postaci historyczne, związane z danym regionem, czy miejscowością. Ważną częścią innowacji jest także uczczenie naszych przodków w miejscach pamięci narodowej. Zadaniem innowacji jest również kształtowanie u uczniów kompetencji miękkich np. współpracy w grupie podczas gier terenowych, czy warsztatów.
W innowacji biorą udział klasy 4-8. Innowację realizuje nauczyciel historii: Elżbieta Prejs. Trwa przez cały rok szkolny.
Innowacja czytelnicza – Na skrzydłach wyobraźni
Innowacja czytelnicza „Na skrzydłach wyobraźni” polega na wspólnym poznawaniu przez uczniów fascynującego świata literatury. Ma za zadanie zaszczepienie w młodych ludziach nawyku czytania oraz zachęcanie ich do częstych wizyt w Bibliotece szkolnej. Uczniowie odkryją bogactwo i różnorodność świata, stworzonego na kartach książek oraz dowiedzą się, jak literatura może zmieniać ich życie i wpłynąć na sposób myślenia. Ważną częścią zajęć będzie też dyskusja z uwzględnieniem różnych punktów widzenia i perspektyw.
Podczas zajęć będziemy niczym detektywi szukać mądrości i piękna, ukrytego w literaturze oraz twórczo bawić się tekstami literackimi. Innowacja ma na celu rozwój myślenia abstrakcyjnego u uczniów oraz pomoże im myśleniu kreacyjnym, nieschematycznym, opartym na wyobraźni. Młodzi ludzie nauczą się także, jak czerpać radość z czytania i pochłaniać lektury dla siebie i własnej przyjemności.
Dodatkowo, dzięki aktywnościom artystycznym, uczniowie będą mogli wyrazić swoje przemyślenia i emocje w różnorodny sposób – poprzez rysunek, malarstwo, teatr czy muzykę. Takie podejście nie tylko wzbogaci ich wiedzę, ale również pomoże w lepszym zrozumieniu tekstów literackich. W ten sposób, szkoła będzie miejscem, gdzie nauka staje się przyjemnością, a nie tylko koniecznością.
W innowacji biorą udział klasy 1-8. Innowację realizuje nauczyciel bibliotekarz: Elżbieta Prejs. Trwa przez cały rok szkolny.
Język polski
Innowacja pedagogiczna: „Czytam, więc wiem”
- Cele ogólne:
- rozwijanie zamiłowania do literatury;
- rozwijanie kompetencji czytelniczych, zmotywowanie do czytania;
- poznawanie uniwersalnych wartości, norm ważnych dla współczesnego człowieka
w kontekście czytanych lektur; - rozwijanie postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych;
- rozwijanie kreatywnego myślenia;
- nauczanie poprzez praktykę;
- Cele szczegółowe:
- kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
- rozwijanie zainteresowań uczniów, prezentacja ich talentów;
- zapoznanie z życiem i twórczością autorów lektur szkolnych;
- zapoznanie z treścią lektur szkolnych;
- utrwalenie treści lektur obowiązkowych;
- wykonanie gier planszowych na motywach lektur szkolnych;
- wykonanie makiet związanych z poszczególnymi lekturami;
- przygotowanie kroniki (wersja książkowa lub multimedialna) z wybranego fragmentu życia
bohatera lektury szkolnej; - wykonanie przewodnika turystycznego po miejscach związanych z bohaterem literackim;
- spotkanie z historią, czyli wywiad z bohaterem literackim żyjącym w czasach niewoli;
- wzrost rozumienia tekstów lektur szkolnych.
Przewidywanym osiągnięciem opisanej innowacji jest zachęcenie dzieci i młodzieży do
czytania lektur szkolnych, zainteresowanie uczniów treścią lektur, utrwalanie treści lektur obowiązkowych.