KLASY 1-3

KLASY 4-8

HISTORIA

Innowacja historyczna „Historia muzyka pisana

Innowacja historyczna „Historia muzyka pisana” ma na celu zainteresowanie uczniów historią ojczystą, poprzez wspólne śpiewanie polskich pieśni i piosenek patriotycznych. Młodzi ludzie będą uczyć się patriotyzmu, utrwalonego w przesłaniu pieśni narodowych. Dowiedzą się czym są pieśni patriotyczne, z jakiego okresu pochodzą, co oznaczają ich słowa oraz jaką naukę ze sobą niosą.
Uczestnicząc w innowacji uczniowie nauczą się słów pieśni patriotycznych oraz wspólnie je zaśpiewają. Będą to najsłynniejsze polskie pieśni narodowe: Bogurodzica, Rota, My, Pierwsza Brygada, Boże, coś Polskę, Czerwone maki na Monte Cassino, Marsz Sybiraków i wiele innych.

Innowacja ma za zadanie poszerzyć wiedzę uczniów na temat własnej Ojczyzny, kształtować w młodym pokoleniu miłość do Ojczyzny oraz budować szacunek wobec poświęcenia przodków. Ważnym jej elementem jest także rozbudzenie zainteresowań i zdolności muzycznych uczniów.

Podczas zajęć uczniowie będą mieli okazję poznać ciekawostki, związane z powstaniem każdej z pieśni, co pozwoli im lepiej zrozumieć kontekst historyczny oraz emocje, jakie towarzyszyły ich tworzeniu. Wspólne śpiewanie stanie się nie tylko lekcją historii, ale również formą integracji i wzmacniania wspólnoty szkolnej.

Dzięki innowacji uczniowie będą mogli dostrzec, jak ważną rolę muzyka odgrywała i nadal odgrywa w budowaniu tożsamości narodowej. Zrozumieją, że pieśni patriotyczne to nie tylko słowa i melodie, ale przede wszystkim nośniki wartości takich jak odwaga, poświęcenie, solidarność i miłość do Ojczyzny.

Innowacja „Historia muzyka pisana” ma na celu nie tylko edukację historyczną, ale także rozwijanie kreatywności, poczucia wspólnoty oraz umiejętności muzycznych, co w efekcie przyczyni się do wszechstronnego rozwoju młodych ludzi.
W innowacji biorą udział klasy 4-8. Innowację realizuje nauczyciel historii: Elżbieta Prejs. Trwa przez cały rok szkolny.

Innowacja historyczna – Podróż przez historię

Innowacja historyczna „Podróż przez historię” polega na poznawaniu przez uczniów polskiej historii i największych skarbów naszego dziedzictwa narodowego w bezpośrednim kontakcie z zabytkami, architekturą, kulturą, czy sztuką. Celem innowacji jest kształtowanie wśród młodzieży postawy miłości i szacunku do Ojczyzny poprzez wzbudzenie w młodych ludziach poczucia dumy z dokonań własnego narodu.

Przez cały rok szkolny uczniowie będą poznawać Polskę i jej regiony historyczne. Przewidziane są wycieczki oraz zajęcia w terenie. Częścią innowacji są także żywe lekcje historii oraz zajęcia prowadzone przez zaproszonych gości. Młodzi ludzie wezmą udział w inscenizacjach historycznych, spektaklach oraz koncertach. Podczas zajęć stacjonarnych w szkole będą pracować w grupach zadaniowych nad projektami, dotyczącymi miejsc, zabytków, czy wybitnych arcydzieł naszej kultury.

W ramach innowacji uczniowie poznają także ważne dla naszej historii postaci historyczne, związane z danym regionem, czy miejscowością. Ważną częścią innowacji jest także uczczenie naszych przodków w miejscach pamięci narodowej. Zadaniem innowacji jest również kształtowanie u uczniów kompetencji miękkich np. współpracy w grupie podczas gier terenowych, czy warsztatów.

W innowacji biorą udział klasy 4-8. Innowację realizuje nauczyciel historii: Elżbieta Prejs. Trwa przez cały rok szkolny.

Innowacja czytelnicza – Na skrzydłach wyobraźni

Innowacja czytelnicza „Na skrzydłach wyobraźni” polega na wspólnym poznawaniu przez uczniów fascynującego świata literatury. Ma za zadanie zaszczepienie w młodych ludziach nawyku czytania oraz zachęcanie ich do częstych wizyt w Bibliotece szkolnej. Uczniowie odkryją bogactwo i różnorodność świata, stworzonego na kartach książek oraz dowiedzą się, jak literatura może zmieniać ich życie i wpłynąć na sposób myślenia. Ważną częścią zajęć będzie też dyskusja z uwzględnieniem różnych punktów widzenia i perspektyw.

Podczas zajęć będziemy niczym detektywi szukać mądrości i piękna, ukrytego w literaturze oraz twórczo bawić się tekstami literackimi. Innowacja ma na celu rozwój myślenia abstrakcyjnego u uczniów oraz pomoże im myśleniu kreacyjnym, nieschematycznym, opartym na wyobraźni. Młodzi ludzie nauczą się także, jak czerpać radość z czytania i pochłaniać lektury dla siebie i własnej przyjemności.

Dodatkowo, dzięki aktywnościom artystycznym, uczniowie będą mogli wyrazić swoje przemyślenia i emocje w różnorodny sposób – poprzez rysunek, malarstwo, teatr czy muzykę. Takie podejście nie tylko wzbogaci ich wiedzę, ale również pomoże w lepszym zrozumieniu tekstów literackich. W ten sposób, szkoła będzie miejscem, gdzie nauka staje się przyjemnością, a nie tylko koniecznością.

W innowacji biorą udział klasy 1-8. Innowację realizuje nauczyciel bibliotekarz: Elżbieta Prejs. Trwa przez cały rok szkolny.

Język polski

Innowacja pedagogiczna: „Czytam, więc wiem”

  1. Cele ogólne:
  • rozwijanie zamiłowania do literatury;
  • rozwijanie kompetencji czytelniczych, zmotywowanie do czytania;
  • poznawanie uniwersalnych wartości, norm ważnych dla współczesnego człowieka
    w kontekście czytanych lektur;
  • rozwijanie postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych;
  • rozwijanie kreatywnego myślenia;
  • nauczanie poprzez praktykę;
  1. Cele szczegółowe:
  • kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
  • rozwijanie zainteresowań uczniów, prezentacja ich talentów;
  • zapoznanie z życiem i twórczością autorów lektur szkolnych;
  • zapoznanie z treścią lektur szkolnych;
  • utrwalenie treści lektur obowiązkowych;
  • wykonanie gier planszowych na motywach lektur szkolnych;
  • wykonanie makiet związanych z poszczególnymi lekturami;
  • przygotowanie kroniki (wersja książkowa lub multimedialna) z wybranego fragmentu życia
    bohatera lektury szkolnej;
  • wykonanie przewodnika turystycznego po miejscach związanych z bohaterem literackim;
  • spotkanie z historią, czyli wywiad z bohaterem literackim żyjącym w czasach niewoli;
  • wzrost rozumienia tekstów lektur szkolnych.
    Przewidywanym osiągnięciem opisanej innowacji jest zachęcenie dzieci i młodzieży do
    czytania lektur szkolnych, zainteresowanie uczniów treścią lektur, utrwalanie treści lektur obowiązkowych.